Hur bokar jag film?


När ni loggat in syns en knapp – ”Lägg till i beställning” – på varje films respektive informationssida. (Knappen syns endast när man är inloggad.) Klicka på den om ni vill beställa filmen. När ni valt alla filmer till kommande säsong, går ni in på ”Beställning” i menyraden. Där fyller ni i visningsdatum för respektive film. Ni ska också godkänna villkor samt arbetsordning.  Därefter klickar ni på ”Skicka beställning”.


Var hittar jag min beställning/bokning?


När beställningen är inskickad lagras era filmval under fliken ”Bokningar” i menyraden.


Hur vet jag om min beställning har behandlats?


Under fliken bokningar kan ni se status på beställningen: om kansliet har uppdaterat bokningen till ”behandlas”, ”bokad” eller ”ej bokningsbar”.


Hur får jag min bokningsbekräftelse?


När allt är klart kan ni skriva ut er egen bokningsbekräftelse via webben under fliken bokningar. Klicka på "skriv ut".  Vi skickar också ett mejl med bekräftelse när bokningen är klar.


Vem kan boka film?


I dagsläget kan alla i filmstudion som har ett inlogg kan se och administrera allt. I ett senare skede kommer det att gå att begränsa behörigheter, till exempel vem som har rätt att boka film. Inledningsvis saknas detta.


Varför står det ej bokningsbar när jag försöker boka en film?


Det kan hända att ni på en specifik films sida inte kan boka filmen. Det står i så fall ”Ej bokningsbar” samt ”Filmen kan ej bokas på grund av dina behörigheter, eller för att tillgängligt format saknas på er biograf.” Det betyder att du antingen saknar behörighet att boka film för din filmstudio eller att ni inte kan visa de format som filmen är tillgänglig i. Det gäller till exempel om er biograf enbart kan visa DVD, men filmen du söker endast finns i DCP. Misstänker ni att detta är fel och att biografen kan visa filmens format? Kontakta i så fall kansliet.


Förr gick det att skicka med reserver till önskad bokning. Hur gör jag nu?


Ni behöver inte längre ange reservfilmer. Om någon beställd film inte går att boka, tar kansliet kontakt och frågar om reserv. Ett tips är att spara tänkbara reserver i minneslistan.


Hur gör jag om jag vill boka en film utanför terminsprogrammet?


Filmstudior som vill göra specialvisningar (extra visningar utöver termins/säsongsprogrammet), till exempel kortfilmsvisningar, jubileumsvisningar, barnfilmssatsningar eller annat, är välkomna att göra det via SFF. För att boka en specialvisning gör ni en bokning som vanligt, men ni väljer ”Specialvisning” istället för till exempel ”HT 2018” när ni gör er bokning. OBS! Dessa filmer ingår inte i kostnaden som faktureras för det ordinarie terminsprogrammet. En extra avgift per film läggs till på fakturan. Avgiften är en subventionerad kostnad för filmhyran.