Filmbokning

Ändrad den Tis, 9 aug., 2022 vid 11:23 E.M.

Instruktionfilm hittar du i slutet.


Denna sida är till för att beskriva filmbokningsdelen av Filmlistan.


INNEHÅLLSFÖRTECKNING



Hur bokar jag film?

När ni loggat in i Filmlistan syns en knapp – ”Lägg till i beställning” – på varje films respektive informationssida. (Knappen syns endast när man är inloggad.) Klicka på den om ni vill beställa filmen. När ni valt alla filmer till kommande säsong, går ni in på ”Beställning” i menyraden. Där fyller ni i visningsdatum för respektive film. Ni ska också godkänna villkor samt arbetsordning.  Därefter klickar ni på ”Skicka beställning”.


De filmstudior som visar samma film flera gånger kan använda funktionen "Lägg till visning".

Och ni samlar alla filmer ni ska beställa i en och samma beställning, skicka inte en film i taget.


Var hittar jag min beställning/bokning?

När beställningen är inskickad lagras era filmval under fliken ”Bokningar” i menyraden.


Hur vet jag om min beställning har behandlats?

Under fliken bokningar kan ni se status på beställningen: om kansliet har uppdaterat bokningen till ”behandlas”, ”bokad” eller ”ej bokningsbar”.


Hur får jag min bokningsbekräftelse?

När allt är klart kan ni skriva ut er egen bokningsbekräftelse via webben under fliken bokningar. Klicka på "skriv ut".  Vi skickar också ett mejl med bekräftelse när bokningen är klar.


Vem kan boka film?

Alla som har ett inlogg till Filmlistan kan boka film. 


Varför står det ej bokningsbar när jag försöker boka en film?

Det beror säkerligen på en av två anledningar, antingen är filmen inte längre tillgänglig i Sverige eller så finns filmen endast i ett format som inte kan visas på din biograf.  


Vi raderar inte tidigare bokade filmer ur Filmlistan eftersom filmerna ändå ska synas i arkivet. Därför kan du inte vara säker på att alla filmer i Filmlistan fortfarande kan bokas. 


Om det förutom ”Ej bokningsbar” även står ”Filmen kan ej bokas på grund av dina behörigheter, eller för att tillgängligt format saknas på er biograf" betyder det att din biograf inte kan visa de format som filmen finns tillgänglig i. Det gäller till exempel om er biograf enbart kan visa DVD, men filmen du söker endast finns i DCP. Misstänker ni att detta är fel och att biografen kan visa filmens format? Kontakta i så fall kansliet.


Förr gick det att skicka med reserver till önskad bokning. Hur gör jag nu?

Ni behöver inte längre ange reservfilmer. Om någon beställd film inte går att boka, tar kansliet kontakt och frågar om reserv. Ett tips är att spara tänkbara reserver i minneslistan.


Hur gör jag om jag vill boka en film utanför terminsprogrammet?

Filmstudior som vill göra specialvisningar (extra visningar utöver termins/säsongsprogrammet), till exempel kortfilmsvisningar, jubileumsvisningar, barnfilmssatsningar eller annat, är välkomna att göra det via SFF i begränsad form. För att boka en specialvisning gör ni en bokning som vanligt, men ni väljer ”Specialvisning” istället för att välja en termin när ni gör er bokning. OBS! Dessa filmer ingår inte i kostnaden som faktureras för det ordinarie terminsprogrammet. En extra avgift per film läggs till på fakturan. Avgiften är en subventionerad kostnad av filmhyran.







Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov