Marknadsföring

Ändrad den Ons, 10 Maj, 2023 vid 9:46 F.M.


Allmänt om marknadsföring

För att en filmstudio ska kunna fortsätta sin verksamhet behövs medlemmar. Väsentligen består arbetet med detta av att skaffa nya medlemmar och att behålla de medlemmar studion har. För den förra gruppen gäller att det dessa måste hittas någonstans. Traditionellt har det lokala biblioteket varit given plats för att informera om verksamheten - biblioteken och filmstudion har besökare med gemensamma intressen. Idag räcker inte detta utan andra kanaler måste användas. 


Trots att din filmstudio funnits många år kan du vara övertygad om att det finns många kommuninvånare som inte känner till studions existens eller som tror att den verksamhet som föreningen bedriver är filminspelning. Att synas och höras i traditionella media samt webben innebär en möjlighet att råda bot på detta. Skicka alltid programmet till olika lokala redaktioner. Bäst är det om filmstudion hittat en kontaktperson som är ansvarig för kulturfrågor eller intresserad av film. Ta gärna personlig kontakt genom telefon eller e-post. Tänk igenom vad filmstudion vill ha ut av mötet med media och var alltid beredd på att svara på frågan: ”Vad är nytt denna säsong?”. Om inget ändrats är tidningar och radio mindre benägna att göra affär av det. 


I dag är sociala media den kanske viktigaste informationskällan för många människor. Att förekomma i sociala media är därför nödvändigt för filmstudion. Förutom en hemsida bör därför den lokala filmstudion ha en facebook-sida och eventuellt andra passande kanaler. Brasklapp: Om filmstudion använder nätet måste det som publiceras fortlöpande uppdateras. Ändras sidorna endast en gång per termin minskar läsarnas intresse. Uppmana medlemmar att gilla föreningens aktiviteter. Detta leder till att nya människor ser att filmstudion finns och att de kan bli intresserade av verksamheten. 


Givetvis är sociala media också ett sätt att behålla gamla medlemmar. Men för dessa kanske även ett traditionellt programblad en nödvändighet. De lokala filmstudiornas programblad sitter på många kylskåpsdörrar och påminner om vilken film som är aktuell för visning. 


Webbsida

De flesta filmstudior har en egen hemsida med program och information.  SFF kan hjälpa till med enkel webblösning som går att läsa om under Studiowebb. Den webbsidan är enkel att underhålla och gratis. En webbsida kan ge allmän och mer statisk information under terminerna. Mer löpande information kan med fördel förmedlas genom sociala medier eller nyhetsbrev. SFF:s webbsida innehåller en sådan enkel funktion. Annars finns det en mängd webbprogram att utnyttja för detta. 


Bilder

Självklart är det bra att använda bilder i sin marknadsföring. Filmbolagen tar fram speciella pressbilder till respektive film och de är det fritt fram att använda i samband med att marknadsföra filmvisningar av den filmen. Alla filmbilder - inklusive affischer - som finns i Filmlistan är sådana pressbilder och går att använda i samband med filmstudiornas marknadsföring och programblad. Filmlistan innehåller ibland extra bildmaterial men om ni inte hittar filmbilder i Filmlistan kan ni gå till respektive filmbolags sida för att hitta mer pressmaterial.


OBS! Tänk på att inte använda bilder ni inte har rättigheter till i er marknadsföring eller på er webbsida. Fråga SFF om råd om ni har frågor kring detta. 


Filmaffischer

När en filmstudio bokar film är hanteringen av filmaffischer i standardformatet 70x100 cm olika. Varje distributör har olika arbetssätt, vissa skickar filmaffischer och andra skickar inga filmaffischer alls. Läs mer om detta i artikeln filmaffischer.



Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov