På denna sida beskrivs mer konkret hur administration av SFF:s digitala medlemskortsförsäljning går till. För all info om SFF:s medlemkort gå till: Medlemmar & medlemskort.
Börja med beställningen
Alla filmstudior anslutna till SFF måste sälja medlemskort utfärdade av föreningen. Läs mer om att beställa medlemskort i Beställa medlemskort.
Olika möjligheter
Filmstudior har många olika möjligheter att sälja medlemskort. Det vanligaste har varit att medlemmarna betalar in medlemsavgiften via bankgiro/plusgiro eller kontant betalning på plats vid biografen. Vissa filmstudior samarbetar med någon lokal verksamhet som säljer medlemskort åt filmstudion. Numer har Swish blivit den vanligaste försäljningsmetoden. SFF rekommenderar att undvika kontant betalning för att såväl förenkla som minimera riskerna med försäljningen.
SFF erbjuder alla filmstudior möjligheten att sälja medlemskort via studiowebbsidan. Detta är gratis för filmstudiorna och kan förenkla medlemshanteringen för den lokala filmstudion, exempelvis slipper kassörerna kotera varje transaktion. Här nedan beskriver vi hur administrationen av den försäljningen går till.
OM ATT SÄLJA MEDLEMSKORT VIA STUDIOWEBBSIDAN
Länk till försäljningssida
Alla filmstudior som säljer medlemskort digitalt gör det via en domän enligt modellen filmstudionamn.filmstudio.se/medlemskort.
Det innebär att filmstudio Demo t ex säljer via demo.filmstudio.se/medlemskort.
En medlem kan också hitta till försäljningssidan genom att logga in och registrera sig via Min sida. Om ni vill stänga av funktionen att låta medlemmar registrera sig kan ni göra det via Inställningar i studiosidans webbplatsinställningar.
Adminstration av försäljning
Alla filmstudior administrerar försäljningen via en studiowebbsida, oavsett om man använder SFF:s studiowebblösning eller inte. Ni går därför till filmstudionamn.filmstudio.se/admin och loggar in med samma inlogg som till Filmlistan. OBS! SFF måste registrera användare av Filmlistan som användare av administrationen så kontakta SFF och berätta vilka i Filmstudion som ska ha inlogg till medlemskortsadministrationen.
Funktioner på webbsidan
När ni loggar in för att administrera försäljningen så finns det i vänsterspalten olika funktioner under rubriken Medlemmar och medlemskort (ni kan läsa mer genom de fetade länkarna nedan):
- Medlemmar - alla som registrerar sig på försäljningssidan hamnar på denna medlemslista. Ni kan själva lägga till medlemmar till listan. Här kan ni lägga till medlemmar manuellt samt redigera kontaktinformationen för respektive medlem.
- Terminskortköp - i denna lista syns de köp som de registrerade Medlemmarna har gjort. Varje medlem kan göra flera köp (olika terminer, olika serier) men kan inte köpa mer än ett medlemskort från varje specifik serie.
- Filmstudion kan redigera vilken typ av medlemskort medlemmen köpt.
- Filmstudion kan byta medlem på det köpta kortet (t ex om en person inte längre kan gå och vill överlåta till annan medlem)
- Filmstudion kan kryssa i vilka medlemmar som hämtat ut sin medlemskort för bättre kontroll.
- Sälj medlemskort - detta är den s k "manuella köplänken", ett sätt att snabbt och enkelt sätt att genomföra köp, speciellt om medlemmarna redan är registrerade, då kan filmstudion välja flera medlemmar på en gång. Bra vid registrering i samband med filmvisningar och liknande. Det går att välja att betala dessa köp via betalmodulen (bankkort/swish) eller kryssa i kontantbetalning om medlemmen betalar på annat sätt (kontant, bankgiro, swish direkt till filmstudion etc).
Att köpa medlemskort
För en närmare beskrivning av hur köpet ser ut för en medlem finns en särskild guide: SFF Medlemsguide.
Kolla gärna igenom den och använd den guiden när ni informerar era medlemmar.
Utmaningar vid digital försäljning
Det finns förstås saker som kan vara problematiska när man startar något nytt, SFF:s digitala medremskortsförsäljning är inget undantag. Men, det är bra att tänka på att det i 9 av 10 fall handlar om den mänskliga faktorn, inte systemet. Och att våra medlemmar kan vara uppfinningsrika kring hur man kan göra eller tänka fel i processen. Det är därför bra att vara tydliga med att någon i Filmstudion finns tillgänglig och kan hjälpa medlemmar som har problem, eller hänvisa dem till köp över disk i samband med filmvisningarna. SFF finns förstås som support men vi vill i första hand hjälpa er filmstudior att hjälpa era medlemmar.
Några av de vanligaste frågorna som uppstår är:
- Köpet går inte igenom - det beror nästan alltid på en av två saker. Medlemmens betalkort är inte registrerat för internetköp eller att medlemmen stänger ner köpsidan innan köpet är bekräftat (via BankID).
- Köpet är bekräftat men medlemmen har inte fått bekräftelse - finns köpet har de också fått en e-post. Hittar de ingen e-post beror det nästan alltid på att den ligger i skräpposten, de har skrivit fel e-post i sin registrering eller registrerat sig med mobilnummer.
- Personer registrerar sig men gör inget köp, eller misslyckas. När de sedan ska logga in igen, har de glömt att de precis registrerat sig så när det står att deras e-post redan används väljer de inte att logga in (eller Glömt lösenord) utan hittar på en ny e-post och registrerar sig på nytt. Därför kan samma person vara registrerad flera gånger i Medlemslistan.
Om något faktiskt blir fel och något behöver justeras, kontakta SFF. De kan justera alla listor och göra återköp och annat.
Utbetalning av intäkter
Pengarna vid medlemskortsförsäljningen hamnar hos SFF. Anledning är att det både mer praktiskt och mer ekonomiskt. SFF betalar ut pengarna i samband med redovisning av medlemskort som ska ske efter andra och sista visningen varje termin.
När dessa redovisningar görs kommer SFF kontrollera försäljningen och istället för att skicka en faktura blir det en kreditfaktura där SFF överför de pengar som tillhör filmstudion men drar ifrån SFF:s del. Om filmstudion behöver pengar snabbare eller på annat sätt är det bara att höra av sig till SFF.
För all info om SFF:s medlemkort gå till: Medlemmar & medlemskort.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov